Eerste hulp bij schrijven

De beschrijving van je evenement voor op Uitservice is belangrijk. Voordat een (potentiële) bezoeker geld gaat uitgeven aan een ticket, wil hij precies weten wat hij kan verwachten tijdens jouw evenement.

Geef daarom voldoende informatie over je evenement en zorg dat je je tekst zo indeelt dat deze aantrekkelijk is om te lezen.

Hoe je dit allemaal doet? Met de volgende drie speerpunten helpen we je een eindje op weg. 

1. Verplaats je in de bezoeker/lezer

Zet jezelf in de schoenen van je bezoeker/lezer. Wat vind jij dan belangrijk om te weten over het evenement?
  • Wat voor soort evenement is het: theatervoorstelling, concert, woonbeurs, lezing, workshop, festival, excursie, expositie etc.?
  • Wie komt er; hoofdact, voorprogramma, gastoptredens, sprekers?
  • Hoeveel bands of zangers zijn er, hoeveel kraampjes staan er?
  • Waar verhaalt de voorstelling over?
  • Hoe ziet het programma eruit? Hoe lang duurt het evenement?
  • Wat is de aanleiding, bestaat het al langer, was het vorige keer een succes, hoeveel mensen waren er toen?
  • Wat voor een locatie is het?
  • Wat is er te krijgen aan eten en drinken?
  • Wat is de stijl of sfeer?
  • Hoe werkt het met vervoer, parkeren?

Kortom: Informeer je potentiële bezoeker volop!

2. Maak je tekst makkelijk om te lezen

Mensen lezen online teksten heel anders dan teksten in een boek. Maak je tekst zo leesbaar mogelijk:

Schrijf korte zinnen
Gebruik maximaal 20 woorden per zin.

Verdeel de tekst in korte alinea’s
Een alinea bestaat gemiddeld uit zo'n drie à vier zinnen (maximaal zes). Gebruik witregels tussen de alinea’s.

Gebruik kopjes
Gebruik tussenkopjes om de 3 à 4 alinea’s. Zorg wel dat ze overeenkomen met de inhoud van je tekst.

Schrijf in een actieve toon
Vermijd woorden als ‘worden’ en ‘zullen’. Schrijf zoveel mogelijk in de tegenwoordige tijd. En spreek je publiek/lezer zoveel mogelijk direct aan.

3. Maak je tekst aantrekkelijk met beeld

Een goede foto zegt meer dan 1.000 woorden. Zorg er dus voor dat je in het online aanmeldformulier passende afbeeldingen uploadt.

Gebruik eventueel foto’s en video’s van voorgaande edities.

Een laatste gouden tip

Natuurlijk wil je graag dat je evenement goed gevonden kan worden door zoekmachines zoals Google. Dit doe je door ervoor te zorgen dat je tekst SEO-bestendig is.

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Als je onze bovengenoemde speerpunten volgt, ben je al een heel eind op de goede weg. 

Wil je nog nét een stapje meer zetten? Dan kunnen we je deze site met SEO-tips van harte aanraden.

Heb je een vraag?

Stel hem hier